زمان تغییر ساعت رسمی کشور شهریور ۱۴۰۰-راهبرد معاصر
ساعت رسمی کشور چه زمانی تغییر می کند ؟

زمان تغییر ساعت رسمی کشور شهریور ۱۴۰۰

 زمان تغییر ساعت رسمی کشور ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۳ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 19
کد خبر: ۱۰۲۸۰۵

به گزارش راهبرد معاصر زمان تغییر ساعت رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۰ اعلام شد. ساعت رسمی کشور ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ یک ساعت به عقب کشیده می شود. بر این اساس ساعت رسمی کشور در این تاریخ به 23 نغییر می کند بر اساس قانون ساعت کشور سالانه در ساعت 24 روز اول فروردین یک ساعت به جلو و در ساعت 24 روز 31 شهریور یک ساعت به عقب کشیده می شود.

جزئیات تغییر ساعت رسمی کشور

ساعت رسمی کشور در ساعت ۲۴ روز سه شنبه (۳۰ شهریور) یک ساعت به عقب کشیده می‌شود.بر این اساس در ساعت رسمی کشور در تاریخ مذکور به ساعت ۲۳:۰۰ تغییر خواهد یافت. بنابه قانون تغییر ساعت رسمی ایران مصوب سال ۱۳۸۶، ساعت رسمی ایران هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه همان سال به حالت قبلی برگردانده می‌شود.گفتنی است که علت انجام این کار به منظور استفاده بیشتر از روشنایی روز صورت می‌گیرد.

 

تغییر ساعت رسمی کشور

 

علت تغییر ساعت رسمی کشور چیست؟

مرتضی بارونی اظهار کرد: ساعت در ایران به صورت ۶ ماهه تغییر می‌کند؛ در شش ماهه نخست سال ساعت رسمی کشور، یک ساعت به جلو کشیده شده و در شش ماهه دوم، به ساعت قبلی بازگردانده می‌شود.وی با بیان اینکه این تغییر ساعت تابع قوانین کشورهای مختلف است، افزود: به جلو کشیدن ساعت در ۶ ماهه اول سال را ساعت تابستانه می‌گویند که اقدامی قراردادی است و در بسیاری از کشورها اجرا نمی‌شود، اما در بعضی دیگر از جمله کشورهای اروپایی و ایران اجرایی می‌شود.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه تغییر ساعت ارتباط مستقیمی با نجوم ندارد، اما علت اصلی آن منشأ نجومی دارد، خاطرنشان کرد: زمان طلوع و غروب خورشید در طول سال تغییر می‌کند، طول روز در تابستان طولانی است، اما در زمستان شب‌های طولانی‌تری داریم. در ۶ ماهه نخست سال که روزها به سمت بلندتر شدن می‌رود، طول روز زیاد است و در شش ماهه دوم طول روز کم می‌شود.وی عنوان کرد: تغییر ساعت رسمی کشور می‌تواند ارتباط زیادی با تنظیم ساعت کاری افراد و مصرف انرژی داشته باشد. با تاریک شدن هوا بخش زیادی از سیستم‌های روشنایی باید فعال شوند که وابستگی زیادی با طول روز و طول شب دارد.کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تاکید کرد: بر همین اساس به صورت قراردادی در بعضی کشورها از جمله ایران، در ۶ ماهه اول سال ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در شش ماهه دوم سال به سر جای خود باز می‌گردد تا انطباق بین زندگی مدرن امروزی با ساعت‌های شبانه روز حفظ شود.

 

زمان تغییر ساعت رسمی کشور

 

 

 

تغییر ساعت‌ها هیچ تأثیری در کاهش هزینه‌ها ندارد

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح لغو تغییر ساعت‌ها نیمه اول سال گفت: 67 درصد از کشورهای پیشرفته دنیا از جمله کشورهای اروپایی ـ که اخیراً ابلاغ شده است ـ می‌توانند ساعت‌های خود را ثابت نگه‌‌دارند،‌ ساعت‌های خود را تغییر نمی‌دهند.وی افزود: اساس تغییر ساعت‌ها به یک قرن پیش بازمی‌گردد که برخی کشورها با هدف کاهش مصرف شمع، ساعت‌ها را یک ساعتی به جلو می‌کشیدند تا از میزان ساعات روشنایی در 24 ساعت استفاده بیشتری ببرند، با این حال مطالعات مراکز علمی معتبر بیانگر این است که تغییر ساعت نه‌تنها تأثیر چندانی در مصرف انرژی ندارد بلکه در هر تغییر به‌ویژه در روزهای ابتدایی میزان اختلالات رفتاری که در قالب تصادفات و درگیری‌های فیزیکی خود را نشان می‌دهد، بسیار بالا می‌رود.

ابوترابی گفت:‌ نکته دوم اینکه ما در وزارت نیرو و مرکز پژوهش‌های این وزارتخانه در دو دولت گذشته، دو گزارش کاملاً متفاوت را داشته‌ایم که واقعاً جای تعجب دارد؛ به‌طوری که در دوره آقای احمدی‌نژاد وزارت نیرو اعلام کرد که تغییر ساعت‌ها تأثیر ملموسی در کاهش هزینه‌ها ندارد ولی در عین حال وزارت نیرو در دولت سابق بر اثربخش بودن این تغییر ساعت‌ها تأکید کرده بود، این مسئله نشان می‌دهد که این اقدام دولت‌ها اساساً هیچ ارتباطی به موضوع صرفه‌جویی اقتصادی ندارد.نماینده نجف‌آباد در مجلس خاطرنشان کرد:‌ با توجه به مطالبی که بیان شد بنده طرحی را آماده کردم که هم‌اکنون در نوبت بررسی در صحن مجلس است تا تغییر ساعت در 6 ماه اول ساعت منتفی شود که نهایت تلاش ما این است تا مراحل تصویب این طرح تا پیش از پایان سال طی شود و از فروردین سال آینده شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم. تغییر ساعت‌ها هیچ تأثیری در کاهش هزینه‌ها ندارد

 

تغییر ساعت رسمی کشور سال ۱۴۰۰

 

مخالف لغو قانون ساعت رسمی کشور هستیم

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده خیلی موافق تغییر قانون تغییر ساعت رسمی کشور نیستم.وی افزود: آنهایی که کار کارشناسی کردند نظرشان خلاف نظر ماست البته دو دیدگاه در این خصوص وجود دارد که یکی از آنها معتقدند تحقیق و بررسی کردیم و همه کشورهایی که این قانون را اجرا میکردند پشیمان شدند، به عنوان مثال به ساعت بیولوژیکی بدن و آسیب‌هایی که در این حوزه می‌زند خیلی بیشتر است و حتی خیلی‌ها می‌گویند در صرفه جویی هم تاثیری ندارد.

طاهری ادامه داد: گروهی دیگر میگویند  مباحث صرفه جویی و صرفه اقتصادی با اجرای این طرح وجود دارد و در بسیاری از کشورها متداول است.این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد: طبق بررسی‌هایی که بنده انجام دادم به این نتیجه رسیدم که فعلا وجود قانون تغییر ساعت بهتر از نبودنش است بنابراین اگر رای گیری باشد بنده هم رای مخالف میدهم و نظر شخصی بنده این است که با این طرح مخالف هستم.

جمعی از مخاطبان سامانه فارس من، با ثبت مطالبه‌ای با عنوان «لزوم ابطال قانون تغییر ساعت رسمی کشور» عنوان کردند که با توجه به عوارض و معایب عدیده تغییر ساعت رسمی کشور در سلامتی مردم و صدمات غیرقابل جبران به سلامتی و آرامش روحی و روانی مردم از جمله سردرد و کسالت و خواب آلودگی و کج خلقی و عصبانیت و کاهش دقت و... به ویژه در صبح‌ها و عدم تأثیر در کاهش مصرف برق که عمده دلایل اسمی طراحان طرح بوده، ضرورت فوری ابطال این قانون می باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار